„Při ochraně památek nedochází k čištění z čistě estetických důvodů.“

Památky jsou důležitou součástí kulturní identity společnosti. K jejich čištění a restaurování je nutná citlivost. Ať už jde o sochu, hrad nebo šedý betonový blok - hodnota památníku je dána více než jen jeho vzhledem. Diskuse mezi odborníky na záchranu památek.

Kulturní sponzoring Kärcher

Diskuse mezi odborníky na záchranu památek

Strategií udržitelnosti do roku 2025 si společnost Kärcher stanovila cíl soustředit svůj sociální závazek na téma zachování hodnoty. Jednou z oblastí, kde se to již po mnoho let daří, je kulturní sponzoring. Pokud jde o čištění památek a budov, v zásadě jde o zachování jejich hodnoty, ať už materiální nebo především kulturní hodnoty. Ale co přesně je kulturní hodnota památníku? Kdo rozhoduje? A jak se může změnit pohled na hodnotu památky? Rozhovor s kamenářským mistrem Michaelem Schremem, architektem Klausem Lienerthem a specialistou na čištění Kärcher Thorstenem Möwesem.

Michael Schrem

Michael Schrem

Mistr kameník. Ve společnosti od roku 2013, člen představenstva společnosti AeDis AG od roku 2015. Odpovědný za restaurování.

Klaus Lienerth

Klaus Lienerth

Nezávislý architekt. S AeDis od jejího založení v roce 2002, členem představenstva AeDis AG od roku 2013. Odpovědný za plánování.

Thorsten Möwes

Thorsten Möwes

Ve společnosti Kärcher od roku 1992. Odpovědný za technickou realizaci kulturního sponzorství ve společnosti Kärcher od roku 2001.

Pane Lienerth, pojem „památník“ nutí mnoho lidí myslet nejprve na sochy.

Lienerth: Pomníky osob nebo budov, které připomínají určitou událost, jsou pouze jedním typem pomníku. Existují i ​​další díla, která svědčí o dřívější kultuře. Může se jednat o umělecká díla, stavění památek nebo dokonce historické vykopávky - takzvané pozemní památky. Ale ne všechno, co je staré, je automaticky pomník. Pouze pokud je jeho uchování považováno za veřejný zájem, je mu dán status historické památky.

Kdo rozhoduje o tom, které památky si zaslouží ochranu?

Schrem: Existují komplexní a velmi komplikované mezinárodní a národní právní základy pro ochranu památek. Existuje mezinárodní úmluva o ochraně kulturního a přírodního dědictví, která byla přijata v roce 1972 Generální konferencí UNESCO. Pokyny přesně specifikují, jak by měla být úmluva o světovém dědictví implementována v praxi.

Möwes: V této souvislosti se kritéria pro klasifikaci památky značně liší. Existuje však shoda, že pouze být starý a krásný nestačí.

Lienerth: Památník musí odrážet historii a nebo musí mít význam pro určité oblasti kultury - například umění, místní historii, rozvoj měst nebo technologii. Každá památka je součástí identity a kulturního rozvoje společnosti - mimochodem, nejen těch, které jsou pod památkovou ochranou. Je důležité zachovat tyto stopy naší minulosti.

Odborníci diskutující o památkové péči
Úklid zámku Fontainebleau

Společnost však neukazuje takové neomezené ocenění pro všechny památky.

Schrem: Hodnota památky je ve společnosti často vnímána odlišně. Některé, například hrady a kostely, ale také další historické budovy, jsou nesporně cenné a proto si v očích většiny lidí zaslouží zachování. Pro ostatní není jejich hodnota laikovi okamžitě zřejmá. To se týká například moderních památek z prostého betonu z 50. let, které se stále více dostávají do centra památkové péče. A další, často pomníky člověka nebo podobné, které připomínají určité události, v průběhu času vyvolávají pochopitelně protichůdné pocity. Někdy je také zpochybňováno právo na existenci konkrétní památky. Ale i stopy reformačního obrazoborectví, stříkaného graffiti nebo osamělé základny svržené sochy jsou nakonec součástí historie památek.

Möwes: Také v mezinárodním měřítku existují často různé pohledy na památky. Například v Německu se restaurování provádí velmi opatrně. Látka by měla být konzervována co nejblíže originálu. Starý hrad tedy musí zůstat starým hradem. V Japonsku to není tak přísné. Tam je památník stále cenný, pokud je například po zničení přestavěn jako originál. V Japonsku jde spíše o to, abychom si pamatovali. Nový památník umístěný na stejné pozici může být také replikou.

Na základě čeho se rozhoduje o tom, kolik původní látky má být zachováno?


Lienerth: Při naší práci musíme vždy zvážit, kolik interference je příliš mnoho a kolik je rozumné. Při ochraně památek v zásadě neexistuje čištění z čistě estetických důvodů. Vždy jde o zachování samotné. Úplný návrat do původního stavu tak může některým pozorovatelům dokonce rychle připadat jako umělý.

Möwes: Někdy je například patina nebo povrchový růst rozhodně považován za součást celého souboru a není považován za znečištění. Jen pomyslete na staré hřbitovy, které tímto způsobem rozvíjejí svou zvláštní magii. Postupujeme velmi opatrně a odstraňujeme pouze destruktivní růst. Přesně v takových případech se vyplatí, že nečistíme biocidy nebo jinými agresivními metodami, ale vodou.

Jak důležité je čištění při restaurování?

Lienerth: Čištění je nezbytné pro zachování. Ale u citlivých povrchů, například měkkých cihel nebo dřeva, to vždy znamená stres pro látku. Také při odstraňování barevných vrstev, které jsou obvykle velmi časté, musíme postupovat opatrně. Zde se cítíme pečlivě čistěním povrchů vzorků.

Möwes: Naši část úklidových prací přirozeně považujeme za součást celkové obnovy. Naše část je však často na prvním místě, protože v mnoha případech je možné identifikovat jakékoli poškození pouze po vyčištění objektu. Čištění má nicméně často zásadní vliv na vnímání předmětu a může také přispět k jeho ochraně, protože většina druhů nečistot a znečištění má na látku škodlivý účinek.

Můžete uvést příklad?

Möwes: Například, když uvažuji o čištění fontány Franky ve Würzburgu, je to obzvláště jasné. Tady, kvůli silným vrstvám vápence na obrázcích, mohl někdo, koho se to netýká, získat dojem, že jsou vyrobeny z kamene. Teprve poté, co byla použita naše čisticí technologie k odstranění vápencových vrstev, byl bronz opět jasně viditelný, vzhled postav byl poté zcela změněn a kašna byla od té doby vnímána ve velmi odlišném světle. A následné restaurátorské a konzervační práce na fontáně by jen stěží byly možné bez vyčištění a odstranění silných vápencových vrstev.

Čištění fontány Franconia Fountain
Čištění Ulm Minster

A jaký by byl příklad zachování památky?


Möwes: Dalším pěkným příkladem jsou Memnonovy kolosy v Egyptě, které jsme před několika lety vyčistili. Kvůli stálým usazeninám špíny, které se tvořily v průběhu staletí, byli Colossi vážně ohroženi otryskáním solí. Nejprve se nám podařilo odstranit vrstvu špíny, která poškodila kameny, a zabránit tak dalšímu rozkladu památek. Zadruhé a překvapivě byly objeveny dokonce i zbytky původního laku, které jsme pak opatrně odkryli, aniž bychom je poškodili.

Je obnovená nebo vyčištěná památka vnímána společností odlišně?

Lienerth: Při restaurování se vždy zvyšuje povědomí veřejnosti o památce. Změníme-li fasádu historické budovy po více než 30 letech, protože jsme zjistili, že byla původně béžová a ne žlutá, vždy následují diskuse. Často nejen s osobami odpovědnými za správu města nebo za záchranu památek, nebo s majitelem, ale také s veřejností. Pokud jde o památkovou péči, musíme udělat hodně zprostředkovatelských prací. Musíme vysvětlit, co děláme a proč, a zapojit všechny.

Möwes: Zachování a vzhled památek je pro lidi důležité. Vidíme to z počtu žádostí o čištění, které dostáváme. Od malé vesnické fontány po sochu Krista Spasitele v Rio de Janeiru. Snažíme se každému pomoci. Někdy zapůjčením vybavení a někdy převzetím celé práce. Například poté, co jsme vyčistili stěny sboru v Ulm Minster pomocí našich vysavačů, pod vrstvami prachu se objevila mnohem jasnější a příjemnější barva stěn, což farníci i návštěvníci s potěšením zaznamenali. Bylo to stejné, když jsme odstranili černý povlak z Polední brány bývalého císařského sídla ve Vietnamu. Najednou byly červené cihly pod nimi znovu jasně viditelné.

Jak vidíte důležitost vaší práce ve společnosti?


Lienerth: Naštěstí lidé chápou nutnost údržby a obnovy. Naštěstí neexistuje žádný spolek hnutí, který by zpochybňoval, že jsou potřeba peníze pro památkovou péči. Existuje shoda v tom, že je to důležité a měla by to být určitá odpovědnost státu uchovat a udržovat naše kulturní dědictví.

Schrem: Události jako „Den otevřeného památníku“ nebo „Mládež a památky“ jsou užitečné. Návštěvníci pak mohou získat vhled do památkové péče, což zvyšuje porozumění naší práci. Ještě důležitější je, že se dozvědí o pozadí památky, její historii. A pouze s těmito znalostmi mohou objevit hodnotu pomníku.

AeDis je sdružení architektů, restaurátorů a řemeslníků pro práci na významných kulturních objektech. Portfolio společnosti sahá od koncepce, přípravy a realizace konzervačních projektů až po podporu a údržbu historických budov a památek. Společnost AeDis přikládá zvláštní význam šetrnosti k životnímu prostředí a udržitelnosti použitých stavebních a restaurátorských technologií.
.

Mohlo by vás také zajímat: