Most Nihonbashi

Společnost Kärcher čistí historicky významný most Nihonbashi v Tokiu

Věří-li se na všude známé přísloví, vedou všechny cesty do Říma. V Japonsku naproti tomu od začátku 17. století platí: Všechny cesty vedou k Mostu Nihonbashi. Během doby vlády Tokugawského šogunátu odtud vedly všechny velké obchodní cesty. Na nich se tehdy nejen přepravovala většina zboží, ale i mnoho cestujících je využívalo, neboť lodě coby přepravní prostředek byly určeny výhradně pro přepravu vládců. Tak se v roce 1603 postavený most stal symbolickým centrem země. Ještě dnes se na vozovce uprostřed mostu nachází bronzová deska, která označuje bod nula - z něj se vyměřují vzdálenosti z a do Tokia a udávají se na japonských rychlostních silnicích.

Vzhledem k tomu, že původní dřevěný most v průběhu staletí několikrát shořel, bylo při jeho poslední obnově v roce 1911 rozhodnuto o použití žáruvzdorného granitu. Ani ten však nebyl chráněn před nečistotami: Prach, mechy a řasy se v průběhu času usazovaly na 52 m dlouhé a 30 m široké stavbě a místy vytvořily až 2 mm silné černé krusty. Výfukové plyny z dálniční trasy vedoucí napříč nad mostem dokonaly ten zbytek.

Mostu Nihonbashi se ujal německo-americký tým společnosti Kärcher, aby jej stihli včas náležitě vyčistit k jeho 100. výročí. Jako nejefektivnější a nejšetrnější okrasná kúra pro již částečně popraskaný a odlupující se granit se osvědčila kombinace vysokotlakého čištění a nízkotlakého otryskávání. Technici most nejprve předčistili vysokotlakými čističi s horkou vodou o teplotě cca 100 °C. Následně byly použity GS-otryskávací pistole, se kterými se opatrně odstranily zbývající nečistoty a zabarvení, aniž by se poškodila hornina pod nimi. Jako otryskávací prostředek byly užity křemičitan hlinitý a uhličitan vápenatý. Pro co nejnižší zatížení životního prostředí byl použitý otryskávací prostředek opět ihned pohlcen vysavači na mokré/suché nečistoty. Tým opláchl zbytky na povrchu vysokotlakými čističi s ohřevem typu HDS 13/15.

Most Nihonbashi

Most zůstal během druhé světové války uchráněn před bombami amerického vojenského letectva a dnes je jen jedním ze dvou zbývajících mostů z doby vlády císaře Meidži Mucuhita (1867-1912).

Kanál, který most překlenuje, je bývalý hradní příkop, který spojoval vládní sídlo šogúna přímo s mořem.

Vzhledem k tomu, že se na Mostě Nihonbashi křížily japonské obchodní cesty, vzniklo v jeho okolí důležité obchodní centrum města. Pracovalo tam mnoho rybářů, řemeslníků a obchodníků. Dnes je tato oblast jedním z finančních a obchodních center Tokia.