JAK BATERIE MĚNÍ SVĚT

V současné době všichni mluví o bateriové technologii. V roce 2019 byla dokonce udělena Nobelova cena za chemii za bateriový výzkum. Mobilní úložiště energie už nyní poskytuje nové příležitosti ve všech oblastech života – od mobilních telefonů, přes elektrické automobily až po lékařská zařízení.

Podívejme se nyní na stručnou cestu rychlého vývoje lithium-iontové technologie, nadcházející trendy a zda jsou světelné proužky opravdu potřeba.

 

Obrázek čisté vody

Úspěšný příběh globálního vývoje: vítězství lithium-iontové baterie

Napříč historií se objevují technologie, které mají hluboký dopad na lidský život – lithium-iontová baterie je jedním z nich. Počáteční impulz této technologie přišel z elektronických zábavních zařízení sedmdesátých let, kdy se začala hledat alternativa k jednorázovým bateriím používaným ve walkmanech a podobně.

Rychle se přišlo na to, že lithium-iontové baterie mají velký potenciál, protože jsou nabité energií, mají kompaktní velikost a nejsou citlivé na paměťový efekt. Mají však problém: jsou vysoce hořlavé a náchylné ke zkratům uvnitř článků. Vědci se proto museli těmito problémy zabývat a do určité míry se jimi stále zabývají.

Rozhodující průlomový výzkum přišel od Johna B. Goodenougha (USA), M. Stanleye Whittinghama (UK) a Akiraia Yoshino (Japonsko), kteří v roce 2019 získali Nobelovu cenu za chemii. První dobíjecí lithium-iontové baterie byly vyrobeny v roce 1983 a na trh je uvedla společnost Sony v roce 1991. Jejich rozšíření je od té doby nezastavitelné, jak potvrzují statistiky: v roce 2019 měly na světovém trhu hodnotu kolem 40 miliard EUR. Do roku 2022 se očekává nárůst až na 60 miliard EUR.

Od hudby k mobilitě a průmyslovému čištění: baterie vylepšují systémy ve všech oblastech

Uvažujte o svém mobilním telefonu, digitálním fotoaparátu nebo notebooku: téměř žádné elektronické zařízení se v dnešní době nespouští jinak než pomocí lithium-iontových baterií. Tato technologie je lehčí, menší a poskytuje vyšší kapacitu a výkon než standartní nikl-kadmiové nebo nikl-metal hydridové (galvanické) baterie. To je významný faktor pro praktická zařízení, jakými jsou např. elektrická nářadí, zahradní vybavení, vysavače a podobně – jak v domácím, tak i v komerčním prostředí.

Elektromobilita je dalším žhavým tématem. Lithium-iontové baterie mohou být vzájemně propojeny, což znamená, že několik baterií může být spojeno dohromady a vytvoří se tím napájecí zdroj. Tato technika je používána v různých zařízeních, od elektrokol, elektrických skútrů, Segwayí až po hybridní a elektrické automobily a autobusy.

I ve fotovoltaice se lithium-iontové baterie osvědčily jako užitečné pro skladování energie díky své kompaktní velikosti, dlouhé životnosti a nízkým požadavkům na svou údržbu. Životnost kolem 6 000 cyklů je standartní, asi na 20 let, a odpovídá fotovoltaickému systému.

Dnes: lithium-ionty. Zítra…? Kam směřujeme?

Lithium-iontová technologie je v dnešní době všude a umožnila udržitelné řešení v mnoha oblastech. Byla by těžko nahraditelná.

Na druhou stranu elektromobilita je jedním z důvodů dramaticky rostoucí poptávky po uskladnění energie a tato technologie pravděpodobně nebude sama o sobě schopná tuto poptávku uspokojit. Nemluvě o problémech s vyšším výkonem a kratšími nabíjecími cykly, které by mohly být lépe vyřešeny při použití jiných technologií. I přesto je tu stále potenciál pro vývoj lithium-iontových článků. Nakonec i dostupnost surovin, především kobaltu a lithia se stane ve středně dobém horizontu problémem.         

Hledání alternativ je proto v plném proudu. Jednou z možností je elektrolytová baterie v pevné fázi, která neobsahuje žádné tekutiny, pouze pevný elektrolyt a elektrický vodič. Očekává se dosažení alespoň 500 km pro elektrická vozidla a jejich nabití v několika minutách. Současný výzkum se zaměřuje na materiály a výrobní technologie.

Další možností jsou hořčíkové baterie, které by měly být silnější, levnější a bezpečnější než současné lithium-iontové baterie. Nehledě na to, že hořčík je jako surovina tisíckrát běžnější než lithium a je snazší ho recyklovat.

Potřebujeme baterie všude? Možnosti udržitelnosti a recyklace.

Z hlediska udržitelnosti tu jsou výhody i zápory lithium-iontové technologie. Na jednu stranu se používá k účelům, jakými jsou například elektrické automobily a zásobárny energie pro fotovoltaické systémy – klíčové aspekty k dosažení ekologičtější budoucnosti. Na druhou stranu jsou v současnosti baterie používány pouze s velmi malými omezeními – např. svítící proužky jsou na oblečení i na brčkách s LED! To je pak v rozporu s dalším pokrokem směrem k zodpovědnému používání zdrojů v budoucnosti.

Recyklace je dalším problémem, protože současné metody nejsou dostatečné na to, aby se vyrovnaly s vysokým počtem baterií na trhu.

Předpokládá se, že kobaltu a dalších surovin bude brzo nedostatek, proto je zapotřebí řešení. Například termální fúze může regenerovat kobalt, nikl a měď. Jiný přístup navrhuje skartovat vysoce hořlavé baterie v dusíkové atmosféře. Ze zbytků skartovaného materiálu můžeme recyklovat grafit, hořčík, nikl a kobalt. Baterie tak mohou být reprodukovány s o 40 % nižší uhlíkovou stopou než při výrobě kompletně nových baterií.

Existuje i spousta další variant, ale cíl je stále stejný – zachování energie a recyklování co největšího podílu surovin.

Druhé schéma využívá zcela odlišného přístupu používání starých baterií pro stacionární ukládání energie. Baterie v elektrických automobilech, které již dobře nefungují, aby splňovaly široké požadavky (po osmi nebo devíti letech) musí být nahrazeny, tyto baterie ale stále fungují. Různí výrobci automobilů plánují použití těchto baterií s redukovanou kapacitou ve velkém stacionárním skladu energie.

Ve světě bateriových technologií se toho hodně děje a cesta do budoucnosti bude určitě jedním slovem: vzrušující.

 

Logo programu dešťovka 2020

KÄRCHER A BATERIOVÁ TECHNOLOGIE:

Čtyři otázky pro pana Dr. Jana Beckera, managera našeho Modulového centra pro systém skladování energií

Kdy Kärcher poprvé uvedl na trh zařízení na baterie? 

V našem portfoliu máme bateriové produkty přes 30 let – a všechny nabízejí obvyklé výhody. Vždy jsme se ptali sami sebe kde jejich aplikace dává největší smysl pro naše zákazníky a jak přistupovat k technickým výzvám.

S Kärcher Battery Universe uvádíte na trh dvě nové bateriové platformy. Na co jste se při jejich vývoji zaměřovali? 

Bylo zde několik důležitých faktorů, na které bylo třeba myslet, včetně zvýšeného výkonu, doby chodu a optimálního displeje ukazujícího nabíjecí čas a zbývající čas chodu baterie v minutách. Máme 18 V a 36 V baterie dostupné s různými kapacitami. Všechny baterie daného napětí (V) se hodí pro každé zařízení.

Jaké produkty budou k dispozici? 

V portfoliu produktů Home & Garden jsou nové bateriové produkty na trhu od jara 2019. Produktová řada obsahuje střednětlaké čističe, mokro-suché vysavače a různé zahradní nářadí. Naše produktová řada Professional bude uvedena na trh v roce 2020 a obsahuje suché vysavače, stejně tak jako profesionální techniku pro údržbu zelených ploch. A jsme první společností na světě, která uvedla na trh bateriovou vysokotlakou myčku pro komerční použití. 

Lithium-iontové baterie nás budou obklopovat i nadále, ale nové technologie se již začínají vyvíjet. Jak na to zareaguje Kärcher? 

Naše platformy jsou designovány tak, abychom mohli snadno vložit novou technologii článků do našeho současného rozhraní. To je důležitá cesta, kterou můžeme našim zákazníkům nabídnout i budoucí řešení.