Naše stránky používají cookies

Naše stránky používají cookies. Některé z cookies, které používáme, jsou nezbytné pro to, aby mohly správně fungovat stránky. Můžete odstranit a blokovat všechny soubory cookie z tohoto webu, ale části stránky nebudou správně fungovat. Více informací o cookies na této stránce viz. Ochrana osobních údajů. V případě, že nadále používáte naše webové stránky, aniž byste odklikli políčko „Pokračovat“ (viz níže), souhlasíte s používáním souborů cookies na těchto webových stránkách. Akceptuji soubory cookies z tohoto webu.

Loading

Jungfraujoch ve švýcarských Alpách: na nejvyšší úrovni


Spolehlivý pomocník ve výšce 3 454 m nad mořem

Kdo nemyslí při cestě do Švýcarska na množství přírodních krás, které stojí za obdiv? Jezero Vierwaldstättersee, Matterhorn nebo vodopád Rheinfall jsou jen několika z návštěvnických magnetů této alpské republiky. Bezpochyby téměř povinností je navštívit horu Jungfraujoch vysokou 3 454 m v oblasti Berner Oberland. Jednou za život stát na "Vrcholu Evropy", nejvyšším položeném nádraží Evropy, a moci se kochat dechberoucím panoramatem ledovce Aletschgletscher a okolních ledových velikánů - to je cílem až 5 000 turistů denně, kteří s sebou současně donesou i hromadu nečistot. Pracovníci železnice Jungfraubahn používají přístroje Kärcher, aby mohli pro své hosty spolehlivě každý den vyčistit vlaky a nádražní budovu.

Cesta nahoru k vrcholu Evropy - „Top of Europe“ začíná ve světoznámém zimním lyžařském středisku Grindelwald - nebo na protilehlém konci údolí Lauterbrunnen. Dopravní prostředek je přitom stejně neobvyklý jako celá cesta: malebně vyhlížející zubačková dráha, která byla postavena před více než 100 lety, se vine částečně hlemýždím tempem k o 2500 m vyšší horské stanici. Několik působivých mezistanic a s ničím nesrovnatelný zážitek v cíli zaručují zápis do každého deníčku.

Kehrmaschine auf dem Jungfraujoch

Jungfraujoch

A jedeme!

Jedním z průvodců k Jochu je Sandro Saurer, strojvedoucí u firmy Jungfraubahn AG. Několikrát za den vyjíždí on a jeho kolegové z mezistanice „Kleine Scheidegg“, položené ve výšce 2 061 m až nahoru k Jungfraujoch. Zcela tradičně, s ostrým hvizdem na svou stříbrnou píšťalku, signalizuje Saurer odjezd a vydává se na dobře padesátiminutovou jízdu. S ,jak on říká, „výletní rychlostí“, se jede nahoru do ledového světa čtyřtisícovek. Do vrchu jede dráha s maximální rychlostí 35 km/hod., později při cestě dolů to jde dokonce jen s poloviční rychlostí. Maximálněl 17 km/h; rychleji by to bylo příliš nebezpečné, vzhledem ke klesání až 25 %.  Proto nejsou také sedací části čalouněných laviček upevněny paralelně k podlaze, ale jsou lehce vychýleny nahoru. Tak nemůže nikdo ze sedačky sklouznout na zem.  Červeně nalakovaný vlak měří dobrých 60 metrů, při jedné jízdě se může svézt až 200 pasažérů. Podle potřeby, samozřejmě v hlavní sezoně, je možné připojit další vagony, aby se uspokojil nával turistů.

Top of Europe

Eigergletscher - Eigerwand - Eismeer

Krátce po první stanici „Eigergletscher“ se dále trať zanoří na sedm kilometrů do horského masivu Eiger a Mönch. „Eigerwand“ se jmenuje další zastávka. Tři panoramatické výhledy směrované do slavné a pověstné severní stěny hory Eiger nabízejí dech beroucí pohled dolů do údolí až na Grindelwald. Někteří návštěvníci jsou tak unesení, že mají nosy doslova a do písmene namáčknuté na okénka. Není divu, že se čistič oken Kärcher stal velmi rychle oblíbeným nástrojem průvodčí Manuely Feierabendové: „Otisky prstů a nosů jsou v okamžiku zase pryč“, chválí si tohoto účinného pomocníka. A díky vyměnitelnému akumulátoru s provozní dobou 35 minut může mezitím ještě rychle vyčistit pár dalších oken – protože i tam už krátce po startu jasnému výhledu ven brání další četné otisky prstů a nosů.
Po druhé mezistanici „Eismeer“ a skoro hodině jízdy je cíl dosažen: Top of Europe! Dýchání si jen těžko zvyká na nadmořskou výšku 3454 metrů a řídký vzduch. Ale to nikomu nevadí. Nepřekonatelný pohled na ledovec Aletsch, který je se svými 24 kilometry nejdelší v Alpách, stejně jako na čtyřtisícové Bernské Alpy, Vás o dech stejně připraví.

Jungfraujoch01

Když musí být opravdu čisto

5000 turistů denně představuje nejen potřebné peníze na provoz a údržbu železniční trati – přináší s sebou také špínu a nečistoty. Protože však čistota vagonů a stanic byla vyhodnocena jako nejdůležitější faktor pohodlí a spokojenosti, vsadili kompetentní představitelé společnosti Jungfraubahn AG na efektivní a spolehlivé čisticí stroje. Strojvůdce pan Saurer to vidí takto: „Minulý rok se nám poprvé podařilo přilákat milion návštěvníků. K tomu už je potřeba skutečně pořádný tým lidí, kteří vše uklidí. A jde to pouze s mimořádně spolehlivými stroji, protože tady nahoře je lze jen těžko nahradit novými. Vše se musí nahoru zvlášť přivážet.“ V samotném sedlu Jungfraujoch se používá 8 strojů ze sortimentu Kärcher, mezi nimi zametací stroje a podlahové mycí stroje s odsáváním. Další stroje, jako je aku stěrka na okna a několik vysavačů pro vysávání mokrých a suchých nečistot, nacházejí své uplatnění mimo jiné ve stanicích a vagonech.

 

Infografik_Jungfraujoch_02

Zodpovědnost za rychlý úklid během provozu na trati nesou i zaměstnanci, kteří kontrolují jako průvodčí jízdenky cestujících, odpovídají na všetečné otázky a společně s turisty stoupají až do nejvyšší stanice. Musí počítat se širokým spektrem nečistot: od lepivých skvrn od koly, čokolády a zmrzliny přes odolné zbytky žvýkaček až po sněhovou kaši a množství jemných kamínků, které se skrývají v drážkách a profilech podrážek návštěvníků. „Náš pracovní den začíná tak, že všechno nachystáme, uklidíme a připravíme na jízdu, aby se naši hosté dostali bezpečně a v příjemném prostředí do sedla Jungfraujoch v nadmořské výšce 3500 metrů“, vypráví pan Saurer.

 

Také v mezistanicích musí být vše v bezvadném stavu připravené na příští den. A když se odpoledne v 16.40 ozve známé písknutí jako signál pro poslední jízdu, práce úplně nahoře na Jungfraujoch teprve pořádně začíná. „Jsou i lidé, kteří tady nahoře přespávají, aby vždy uklidili a vše vyčistili na další ráno.“ říká pan Saurer. „Všichni tady jsme nadšenci pro přírodu a hory – bez toho bychom tady ani nemohli pracovat.“ Za poctivě odvedenou práci však čeká na zaměstnance i zvláštní odměna: „Je to tady nahoře takový zvláštní pocit“, říká pan Saurer závěrem. „Vzduch je tu jiný, je to vlastně takové dobrodružství, být tak daleko od světa a civilizace.“


01_Karrussell

Nádraží v  „Kleinen Scheidegg" s hotelem Bellevue des Alpes, jedním z mála ještě existujících Grandhotelů z 19. století.

02_Karrussell

Jeden z typických červených vlaků Jungfraubahn, které vozí turisty zcela nahoru až do výšky 3 454 m.

03_Karrussell

 „Kleine Scheidegg" večer: nádraží, hotel Bellevue des Alpes a observatorium Sphinx s vyhlídkou. (nahoře vpravo).

WV 5

Pro čištění vagonů se mimo jiné používají i akustěrky Kärcher  - v depu a také přímo v provozu, předtím než nastoupí turisté.

04_Karrussell

Strojvedoucí společnosti Jungfraubahnen AG denně přiváží několik tisíc lidí nahoru až na Jungfraujoch.

06_Karrussell

Ve vyhlídkové hale na Jungfraujoch ve výšce 3 571 Metern se čistí podlahy pomocí podlahových mycích strojů Kärcher.