Header_Smart_Cities_1

Úklid v roce 2040

Robotické vysavače k nám dorazily už dávno a propojené čisticí systémy se prosazují na trhu se stroji na průmyslové čištění. Co však bude dál? Odvětví úklidových služeb není takové, že by se v něm daly vydělávat peníze jen tak pomocí inovativních vychytávek. Zákazník je spořivý, téma čištění většinou není emocionální. Pokud tedy také do problematiky čištění stále více pronikají velké trendy, jako je elektrifikace, digitalizace a síťové propojení, automatizace nebo senzorika, jsou za tím konkrétní potřeby zákazníka.

Smart_Cleaning_1

Průmyslové čištění budoucnosti

Průmyslové čištění je přízemní činnost. Na rozdíl od jiných odvětví se zde trendy nemění jako na běžícím pásu – pohled do budoucnosti vycházející z reálných potřeb zákazníka však může být zajisté inovativní a vizionářský. Tam, kde v současné době proniká Connected Cleaning, využití digitálně propojených čisticích stojů, již není daleko cesta k senzorovému Cleaning on Demand. Díky tomu budou mít poskytovatelé úklidových služeb možnost přistupovat k požadavkům svých zákazníků ještě individuálněji a zvyšovat kvalitu a spokojenost. Příležitosti, kterých je třeba využít, budou čekat i u aplikace servisních robotů nebo modelů Pay-per-Use.

Data jako klíč k novým obchodním modelům

Již dnes pomáhají řešení pro správu vozového parku a procesů poskytovatelům úklidových služeb v jejich práci. Philipp Kipf z oddělení produktového managementu a digitálních řešení ve společnosti Kärcher, vysvětluje potřebu: „Ať již jde o to, vědět, kolik hodin aktuálně probíhalo čištění, jaký je stav čistoty objektu nebo kdy vznikne potřeba servisu strojů, moderní řešení pomáhají uživatelům efektivně plánovat a využívat jejich zdroje.“ Klíčem u takových řešení je chytré shromažďování relevantních údajů, které jsou poskytovány uživatelům v reálném čase také mobilně.

V budoucnosti bude možné využitelné sdílené údaje výrazně rozšířit, a nakonec bude možné realizovat velice přesné Cleaning on Demand. Nejlepší na tom je využití veškerých údajů v inteligentní budově. Pan Kipf k tomu uvádí: „Senzory počasí mohou například posoudit, zda třeba silný déšť nezpůsobí větší znečištění. Senzory u výtahů ukazují, která podlaží jsou více frekventovaná. Údaje o přihlášení a odhlášení v sítích WLAN nebo jednoduše kalendář v Outlooku poskytují informace o tom, které kanceláře nebo zasedací místnosti jsou využívány. Jednou bude možná senzorika dokonce tak daleko, že dokáže přímo rozeznat druh a stupeň znečištění.“ V tomto výčtu lze libovolně pokračovat a ukazuje, že ve výběru a vyhodnocení relevantních údajů spočívá možnost výrazně přesnější práce. Vývoj se odklání od snižování hloubky čištění z úsporných důvodů směrem k inteligentnímu dynamickému plánování použití. „V tom spočívají podle našeho názoru cesty k novým obchodním modelům. Základní čištění se bude nabízet za základní tarif. Promyšlené Cleaning on Demand, na které se zákazník může spolehnout, bude účtováno různými tarify – tak jak je již obvyklé i v jiných odvětvích.“ Digitální ovládání až po zjišťování spokojenosti návštěvníků prostřednictvím servisních panelů vytváří nutnou transparentnost vůči vlastníkovi budovy při prokazování a vyúčtování poskytnutých služeb.

Smart_Cleaning_2

Rozhovor

Rozhovor s Marcem Cardinale, ředitelem produktového managementu Floor Care ve společnosti Kärcher, o požadavcích v průmyslovém čištění, o tajemství skutečně autonomně fungujících čisticích robotů a o otázce, jak inteligentní budou pomocníci v každodenním životě.

 

Téma komunálního čištění města budoucnosti: Co potřebují profesionální uživatelé?

Poskytovatelé služeb průmyslového čištění musí dnes čelit dvěma rozhodujícím výzvám. Jednak je to tlak na snižování nákladů, přičemž mzdové náklady činí cca 80 procent jejich výdajů, na druhé straně skutečnost, že je stále těžší najít pracovní síly a jinak je využívat ještě produktivněji. Naším úkolem je podporovat poskytovatele služeb průmyslového čištění co možná nejlépe v jejich práci a v jejich postupech tak, aby byli schopni snižovat celkové náklady na čištění. Rozhodující jsou zde produktivita a efektivita.

Klíčové slovo hospodárnost: Mohou čisticí roboty dosáhnout zlepšení?

Aktuálně je to tak, že jejich použití je možné jen na velkých, nezastavěných plochách, a jen zde se z hospodářského hlediska vyplatí. Na trhu existují čisticí roboty, které myjí podlahy, podle našeho názoru však ještě nejsou zcela vyspělé. Investice je oproti srovnatelným podlahovým mycím strojům třikrát až čtyřikrát vyšší. Mimoto trochu pokulhává stupeň bezpečnosti, spolehlivosti a autonomie – například navigace nefunguje ve všech případech použití spolehlivě a je třeba například i nadále zapotřebí někdo, kdo bude plnit a vyprazdňovat nádrže.

Portraet_Cardinale
Smart_Cleaning_3_2

Čisticí roboty tedy nepřicházejí v úvahu pro větší prodejnu?

Pro komplexnější oblasti využití jako je čištění kanceláří s mnoha zastavěnými plochami nedosahují čisticí roboty podle dnešního stavu efektivity profesionálního úklidového pracovníka. Existuje však mnoho oblastí použití, ve kterých si lze použití robota s dnes dostupnými technologiemi představit, a bude efektivní. Podstatná je pro nás stoprocentní funkčnost a bezpečnost především, pokud je plánované použití v místech, kde se pohybuje veřejnost. Vývoj takových technologií je dost složitý, protože senzorika musí například zajistit vnímání prostředí tak, aby byla umožněna práce stroje bez kolizí. A to i tehdy, pokud například v supermarketu spadne regál, nebo pokud bude stát v cestě člověk. Výzva spočívá také v inteligentním spojení různých technologií, což vyžaduje výkonný software.

Jak vypadá podle vaší vize perfektní čisticí robot, a kde se bude využívat?

Má vize je mít čisticího robota, který dosáhne nejvyšší míry autonomie a bude možné využívat ho na všech plochách stoprocentně bezpečně a ekonomicky. To by byl skutečný průlom, kterého je třeba dosáhnout v příštích třech až pěti letech, a který dnešní řešení ještě nevytvořila. Tím otevřeme rozmanité možnosti využití i tam, kde je veřejný provoz.

A když pomyslíme ještě trochu dále – budou existovat inteligentní čisticí roboty?

Z kombinace digitalizace, tedy chytrého propojení dat, a automatizace, tedy robotiky, může samozřejmě vyplynout mnohé. Myslím však, že v našem odvětví se musíme vždy dívat na to, co našim zákazníkům skutečně přinese přidanou hodnotu, a naše řešení zaměřit na jejich potřebu. Tato hlavní zásada platí i pro inteligentní čisticí roboty.


Systém správy vozového parku Kärcher Fleet

Fleet-1

Kärcher Fleet je telematický systém pro organizaci vozového parku.

Fleet-2

Stroje zasílají údaje o výkonu a stavu přes GPS a mobilní komunikaci do serverového cloudu.

Fleet-3

Poskytovatelé služeb průmyslového čištění těchto údajů využívají a vědí, kdy a jakého výkonu bylo danými stroji dosaženo.


Jak budeme do budoucna řešit prach a špínu ve vlastních čtyřech stěnách?

Sedíme pohodlně na terase a ovládáme všechny funkce Smart Home & Garden pomocí chytrých brýlí nebo přímo prostřednictvím našich myšlenek. Náhle zjistíme, že je rozbitý nějaký konstrukční díl naší robotické sekačky. Rychle naskenujeme kód produktu, pomocí aplikace vybereme relevantní díl, vytiskneme si ho na 3D tiskárně a nainstalujeme ho. Mezitím v kuchyni zjistil propracovaný senzorový systém, že je třeba vyčistit troubu. Automaticky se otevřou dvířka trouby a přes cloud tam namíří stanice našich čisticích mini dronů, které jsou vybaveny vhodným čisticím prostředkem a troubu vyčistí dočista do čista. Kdy doma všechno běží, jak má, odvezeme si kolo do sdílené myčky a necháme ho vyleštit robotem do vysokého lesku. Objednávku na nákup na večeři pošleme po cestě, aby náš domácí robot již mohl převzít chlazený balíček, který dodá přepravní dron.

I když mnohé z těchto věcí dnes ještě zní jako science fiction, lze je spojit s aktuálními technologiemi a potřebami zákazníků. Ještě dále zacházejí vize, které předpokládají například přímé spojení strojů s mozkem. Žádná dotyková obrazovka, žádné vstupní pole, již jen rozhraní mezi našimi myšlenkami a stroji. Takové vývoje vycházejí z konceptů biomedicínského inženýrství.

Smart_Cleaning_4